Główne aspekty naszego programu akademickiego to:
NAUCZANIE
Język angielski
Edukacja językowa jest oparta o CLIL (Content and Language Integrated Learning – Zintegrowane Nauczanie Języka i Przedmiotu). CLIL różni się fundamentalnie od typowego nauczania języka obcego. W przeciwieństwie do tradycyjnych lekcji języka metoda CLIL zakłada nauczanie treści przedmiotowych poprzez język obcy. Język obcy jest dla naszych uczniów narzędziem do poznawania świata, a nie celem do nauki.
Edukacja językowa oparta o CLIL ma na celu zainteresowanie dzieci nauką języka angielskiego poprzez pokazanie użyteczności tego języka oraz motywuje do poszukiwania go w otaczającym świecie: w muzyce, informatyce, filmie, bajce. CLIL rozwija uczniów w bardzo różnych dziedzinach, dzięki czemu bez problemu odnajdują się w tematach poruszanych w szkole. Nasz program CLIL bazuje na kilku podstawowych założeniach:
- Nauczanie Języka Oparte na Zadaniach (Task-Based Language Teaching, TBLT) – dzieci wykonują zadania w języku, którego się uczą. Wszystkie ćwiczenia, które są wykonywane mają swój cel, np. zrozumieć różnice między poszczególnymi czasami. Nauczyciel w kontakcie z uczniami mówi po angielsku, dzięki temu młodzi ludzie szybko uczą się nowych słówek, zwrotów i czasów.
- Zanurzenie w języku (language immersion) – jest to nauka poprzez używanie tylko i wyłącznie języka obcego.
- English is fun! – poznawanie języka za pomocą nauki i zabawy. Zajęcia są ciekawe i sprawiają uczniom radość, dzięki czemu angażują się oni oraz zagłębiają w język angielski.
- English is living – to założenie ma zobrazować dzieciom, że język angielski to nie tylko szkolny przedmiot, ale również sposób komunikacji służący do poznawania ludzi z innych kultur.
- Engage & Interact – zadaniem nauczyciela jest sprawić, aby dzieci były zaangażowane w proces nauczania. W przypadku, gdy uczniowie będą znudzeni lekcjami, przyswoją niewiele wiedzy. Dlatego też postanowiliśmy używać atrakcyjnych, interaktywnych metod i technik nauczania, dzięki którym dzieci staną się uczestnikami zajęć. W tygodniu uczniowie mają pięć do piętnastu lekcji języka angielskiego. Na początku każdego roku szkolnego przeprowadzana jest ewaluacja poziomu języka. To właśnie wtedy decyzję o przystąpieniu uczniów do egzaminów Cambridge wspólnie podejmują nauczyciel wraz z native speakerem i metodykiem języka angielskiego. Zdane egzaminy kończą się uzyskaniem odpowiednich certyfikatów: YLE, KET, PET, które pokazują w jakim stopniu dziecko opanowało język.
Projekty badawcze
Jednym z filarów edukacji w Szkole Podstawowej im. A. Einsteina jest metoda projektów badawczych. Metoda ta odchodzi od tradycyjnego sposobu nauczania. Kształtuje umiejętność myślenia, poszukiwania oraz rozwiązywania problemów. To dzieci określają swoje cele, sposoby działania, odpowiadają za swoją pracę, oceniają osiągnięcia i wyciągają wnioski. Poprzez dokonywanie wyborów zwiększa się poczucie sprawstwa oraz kontroli nad własnymi działaniami. Wzrasta poczucie własnej wartości, dziecko ma poczucie sukcesu.
Metoda projektów badawczych skupia się na osobie ucznia, który samodzielnie inicjuje temat, angażuje się w przebieg procesu edukacyjnego, planuje go, następnie wykonuje i ocenia.
Dziecko jest aktywnym badaczem, który poszukuje, zgłębia, decyduje, stawia hipotezy, wyciąga wnioski. Zadaniem nauczyciela jest wybór tematu zgodnego z zainteresowaniami i doświadczeniami życiowymi dziecka oraz wytyczenie ram merytorycznych. Nauczyciel pełni funkcję wspomagającą i organizującą.
Projekty badawcze w naszej szkole trwają ok. miesiąca. Sale są wyposażone w Centra Badawcze. Integralnym elementem projektu jest wycieczka tematyczna, wizyta eksperta i prezentacja publiczna na zakończenie projektu.

Kształcenie liderów
Szkoła Podstawowa im. A. Einsteina stawia sobie jako cel kształcenie liderów.
Uważamy, że każdy posiada jakiś talent, często nieodkryty, dzięki któremu może wiele osiągnąć i zostać liderem w danej dziedzinie. Uważamy, że osiągnięcie sukcesu to wyznaczanej mierze kwestia podejścia, a nie tylko wrodzonej zdolności. Zgodnie z teorią inteligencji wielorakich nasza definicja talentu i związanego z tym potencjalnego przywództwa danego dziecka wykracza poza tradycyjne myślenie o zdolnościach w szkole ograniczone do kwestii naukowo-językowych. Nie oczekujemy i nie kształcimy dzieci, żeby były mistrzami we wszystkim.
W tym celu wdrażany jest program polegający na rozwijaniu cech charakteru typowych dla ludzi, którzy w wybranej dziedzinie posiadają znaczne osiągnięcia i przewodzą innym. Inne elementy programu edukacyjnego naszej szkoły (rozwój talentów, projekty badawcze, CLIL) stanowią integralną część projektu kształcenia liderów i są jemu podporządkowane.
Skupiamy się zatem na cechach lidera takich jak np.:
- Zapał
- Odwaga
- Pewność siebie
- Zdolność adaptacji
- Optymizm
- Ukierunkowanie na cel
- Komunikowanie się z innymi
- Pokora
- Wytrwałość
- Bycie nauczycielem
- Empatia
- Wystąpienia publiczne
- Samodzielność
- Myślenie „out of the box”
- Ciekawość świata
- Pogodzenie się z porażką/nie poddawanie się
Nie robimy wykładów z tego jak być liderem. Rozwijamy powyższe cechy dając dzieciom przykład własną postawą. Oczekujemy, że podobną postawę przyjmą rodzice. Wiele codziennych aktywności szkolnych ma wpisane w swoje DNA wzmacnianie cech lidera. Typowe szkolne aktywności przywódcze to np. :
- Indywidualne i zespołowe zadania wychowawcze na każdy miesiąc
- Cytaty nad wejściem do każdej klasy
- Pewność siebie
- Wizyty liderów
- Zadania z kształtowania charakteru
- Wykorzystanie akademii szkolnych
- Wolontariat
- Lektury
- i wiele innych
Oceny
W naszej szkole nie stosujemy standardowych ocen tylko ocenianie kształtujące. Ma ono na celu pomóc uczniom w nauce gdyż przyjmują oni odpowiedzialność za własny proces uczenia się. Uczą się dla siebie, a nie dla stopni.
System ocen kształtujących ma sens, jeśli uczniowie i rodzice są świadomymi uczestnikami procesu oceniania, jeśli uczeń rozumie, że ocena kształtująca pomoże mu się uczyć; a rodzice, że dzięki ocenianiu kształtującemu mogą pomóc swojemu dziecku rozwijać się stając się jego sojusznikiem i mentorem.
Ważne jest aby rodzice od początku zrozumieli istotę oceniania kształtującego. Rodzice aktywnie uczestniczą w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci, współdziałają i wspierają nauczycieli w pracy, pomagają w rozwiązywaniu ewentualnych wątpliwości czy trudności. Nauczyciele dysponując wysokimi kompetencjami merytorycznymi są gotowi do uczenia oraz rozwijania pasji u dzieci i młodzieży. Uczniowie biorą odpowiedzialność za naukę, swoje zachowanie i kształtowanie charakteru.
Ocena kształtująca jest informacją dla ucznia i jego rodziców. Opisuje cztery kluczowe elementy:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia,
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
- wskazówki – w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę,
- wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
Nasi nauczyciele stosując ocenianie kształtujące:
- określają cele lekcji i formułują je w języku zrozumiałym dla ucznia,
- ustalają wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli co będą brali pod uwagę przy ocenie pracy ucznia,
- rozróżniają funkcję oceny sumującej oraz kształtującej,
- budują przyjazną atmosferę uczenia się, we współpracy z uczniami, rodzicami
- potrafią formułować pytania kluczowe skłaniające uczniów do myślenia,
- potrafią zadawać pytania angażujące ucznia w lekcję,
- stosują efektywna informację zwrotną,
- wprowadzają samoocenę i ocenę koleżeńską.
W systemie ocen kształtujących funkcjonuje ocena koleżeńska. Pokazuje ona uczniom, jak wiele trzeba włożyć wysiłku, aby zyskać dobrą ocenę. Uczy kultury bycia, taktu,
hamowania negatywnych emocji wobec uczniów mniej zdolnych, ale też nieśmiałych. Dzięki ocenie koleżeńskiej uczniowie stają się bardziej wrażliwi i sprawiają mniej kłopotów wychowawczych.
Uczniowie sami oceniają swoją pracę, gdyż jeśli uczeń potrafi ocenić, ile się nauczył i ile musi się jeszcze uczyć, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu. Uczenie przestaje być przykrym obowiązkiem. Staje się wyzwaniem i pozwala na lepsze przygotowanie ucznia do wejścia w dorosłość. Ta perspektywa oceny sprzyja też lepszemu zrozumieniu i akceptacji sposobu funkcjonowania jednostki w społeczeństwie.
Rodzice są partnerami szkoły w rozwoju dziecka. Oczekujemy, że rodzice zrozumieją metody edukacyjne stosowane w naszej szkole i w konsekwencji wspierać szkołę w realizacji misji min. poprzez aktywny udział w życiu społeczności szkolnej np. jako eksperci w ramach niektórych projektów badawczych. Regularnie otrzymują informacje z życia klasy/szkoły – newsletter.